نيوفيت newvet
مبارك: عاوز أعرف ليه الكهرباء بتقطع مع إن عندنا إنتاج كبير من الكهرباء؟ 303fpd11
تحية طيبة زائرنا العزيز نرجو منك االتسجيل معنا على منتدانا او التعريف بنفسك اذا كنت عضو

مع تحيات ادارة المنتدى
نيوفيت newvet
مبارك: عاوز أعرف ليه الكهرباء بتقطع مع إن عندنا إنتاج كبير من الكهرباء؟ 303fpd11
تحية طيبة زائرنا العزيز نرجو منك االتسجيل معنا على منتدانا او التعريف بنفسك اذا كنت عضو

مع تحيات ادارة المنتدى
نيوفيت newvet
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

نيوفيت newvet

| الطب البيطرى الحديث | الاطباء البيطريين |

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخولدخول

مبارك: عاوز أعرف ليه الكهرباء بتقطع مع إن عندنا إنتاج كبير من الكهرباء؟

3 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
new_moon
عضو فضى
عضو فضى
new_moon

انثى

مبارك: عاوز أعرف ليه الكهرباء بتقطع مع إن عندنا إنتاج كبير من الكهرباء؟ Empty
مُساهمةموضوع: مبارك: عاوز أعرف ليه الكهرباء بتقطع مع إن عندنا إنتاج كبير من الكهرباء؟   مبارك: عاوز أعرف ليه الكهرباء بتقطع مع إن عندنا إنتاج كبير من الكهرباء؟ Icon_minitimeالأحد 15 أغسطس 2010 - 10:59

استفسر الرئيس حسني مبارك أمس (السبت) من الدكتور حسن يونس -وزير الكهرباء والطاقة- عن الأسباب التي أدّت إلى زيادة انقطاع التيار الكهربائي في الفترة الأخيرة، وما تحقق في إطار إنشاء محطات التوليد الجديدة.

وقال الرئيس مبارك: "عاوز أعرف ليه التيار الكهربائي بيقطع, خصوصاً أننا عندنا إنتاج كبير من الكهرباء؟

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] ".

من جانبه، ردّ وزير الكهرباء قائلاً: "من الساعة الواحدة بعد منتصف الليل حتى الساعة الثانية عشر من منتصف اليوم التالي (فترة 24 ساعة) نجد الحمل الكهربائي ينخفض خلال الليل؛ لأن الناس نائمة, ثم يبدأ في الصعود حتى يصل إلى الذروة أثناء الغروب, ويقفز مرة واحدة بمقدار 3300 ميجا وات لمدة ساعتين أو ثلاثة".

وعقّب الرئيس مبارك قائلاً: "هل إحنا عندنا إنتاج كافٍ؟ وهل المحولات لا تتحمّل؟"، وردّ الوزير قائلاً: "نعم عندنا إنتاج, والقدرات التي تعمل حالياً لا تستطيع أن تكفي وقت الذروة التي تستمر لمدة ساعتين، نحن لسنا ضد استخدام الناس للتكييف، ولكن مع أن يستخدموه فقط في الأماكن التي يتواجدون فيها, وكذلك إنارة الأماكن التي يتواجدون فيها خلال وقت الذروة".

جاء ذلك خلال افتتاح الرئيس مبارك أمس (السبت) مُتحف الفن الإسلامي بمنطقة باب الخلق، والذي يعود تاريخ افتتاحه إلى عهد الخديوي عباس حلمي عام 1903.

كما توجّه الرئيس إلى قاعة الشرح بالمتحف؛ حيث استمع إلى كلمة ترحيب من وزير الثقافة، وجّه خلالها الشكر للرئيس مبارك لحرصه الدائم على الاهتمام بكل ما مِن شأنه الحفاظ على ثروة مصر الثقافية والحضارية على مر العصور.

على جانب آخر، أكّد مبارك أن مياه النيل لن تتخطّى حدود مصر، وأصدر توجيهاته للحكومة بالعمل على الاستغلال الأمثل لموارد المياه والتوسّع في مشروعات تحلية مياه البحر، واستخدام التكنولوجيا الحديثة لاستنباط أنواع جديدة من المحاصيل التي يمكن أن تروى بالمياه المالحة.

ومن ناحية أخرى، افتتح الرئيس مبارك صباح أمس (السبت) محور صفط اللبن بالجيزة بتكلفة تبلغ 900 مليون جنيه، والذي يهدف إلى انسياب الحركة المرورية بالقاهرة الكبرى حيث يربط محافظتي القاهرة والجيزة بالطريق الدائري.
محمد عنانى
مشرف المنتدى العاممحمد عنانى

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: مبارك: عاوز أعرف ليه الكهرباء بتقطع مع إن عندنا إنتاج كبير من الكهرباء؟   مبارك: عاوز أعرف ليه الكهرباء بتقطع مع إن عندنا إنتاج كبير من الكهرباء؟ Icon_minitimeالثلاثاء 17 أغسطس 2010 - 17:39

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
الكهربا بتقطع ليه ؟
مش عارف
إلا صحيح يا جماعة سؤال هوا الرئيس عنده تكييف ؟ ولا مراوح زى عندنا كده ولما تقطع الكهرباء بيبقى هيموت من الحر والجو المخنوق
إحنا النور قطع علينا إمبارح فى صلاة القيام كنا فى الأول ورغم إن الشيخ بقى يخفف فى القراءه وما يطولش بعد ما خلصنا يمكن كنا هنتزحلق على الأرض من العرق اللى غطى الأرضيه فى المسجد
أنا بصراحه كملت الصلاة واعتبرتها جهاد فى سبيل الله الواحد كان فعلا بينزف عرق .
بس بصراحه الريس يستاهل تكييف هوا الكهرباء ممكن تقطع عن الريس ؟
يعنى ممكن يكون فى الحمام والكهرباء تقطع عليه ؟ ولا دى تبقى جريمه قوميه إننا ممكن نخض الزعيم
مش عارف أنا أحيانا بسأل أسئله هبله أوى أكيد طبعا الرئيس ماعندوش تكييف وممكن يكون شارى المروحه اللى عنده بالقسط كمان وأكيد الكهرباء بتقطع عنده وممكن كمان يكون علشان ما دفعش وصل الكهرباء . هوا الرئيس بيدفع وصولات كهرباء وميه وتليفون زينا كده ولا ممكن يكونو مدخلين له الحاجات دى ببلاش علشان ظروفه الصعبه
هوا يعنى شغال إيه ده رئيس جمهوريه بياخد كام يعنى ؟ إلا صحيح هوا الريس ممكن يكون بياخد كام ومين اللى بيديله مرتبه ؟ هوا الريس موظف حكومى ؟
معلش أنا شكلى هيست أعذرونى
The Infintude
مشرف المنتدى العامThe Infintude

انثى
العمل/الترفيه : dr_vet

مُساهمةموضوع: رد: مبارك: عاوز أعرف ليه الكهرباء بتقطع مع إن عندنا إنتاج كبير من الكهرباء؟   مبارك: عاوز أعرف ليه الكهرباء بتقطع مع إن عندنا إنتاج كبير من الكهرباء؟ Icon_minitimeالأربعاء 18 أغسطس 2010 - 4:36

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
بس تهيسك عسل قوي والله
انا بقي بسأل أسئله تانيه
هيا مرات الريس بتنزل السوق كدا زينا؟
وأما بيخلص من عندها الملح فاجأه بتلبس الجلبيه السمرا وتنزل تشتري ورقه ملح جري؟
وأما بتعوز تروح الكوافير بدنها أعده مستنيه بالنص ساعه والساعه لغايه ماتعمل اللي هيا عايزاه؟
وأما بتيجي تركب عربيتها بتتعاكس من العواجيز قبل الشباب كدا زينا؟
وبتقلق وبتخاف من أخر الشهر كدا زينا وتدنها ترتب بكره هطبخ كذا وبعده هنقضيها سك وترتب كدا للأسبوع زينا؟

ولاأيييييييييييييييييييييييييييييييه الحال بتاعها

مبارك: عاوز أعرف ليه الكهرباء بتقطع مع إن عندنا إنتاج كبير من الكهرباء؟
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» مصرع عامل صعقته الكهرباء فى مصنع بوتاجاز أكتوبر
» جريدة المساء:بعد انقطاع التيار المستمر.. الأساتذة والخبراء يؤكدون وزارة الكهرباء فشلت.. في إدارة أزمة "النور"
» محاضرة الـ TB وآسف ع التأخير يا كبير .
» أعرف شخصيتك من طريقة جلوسك ؟؟؟
» أعرف نتيجتك عالنت دلوقتي