نيوفيت newvet
عبدالحليم سعودي..... حاجة غريبة 303fpd11
تحية طيبة زائرنا العزيز نرجو منك االتسجيل معنا على منتدانا او التعريف بنفسك اذا كنت عضو

مع تحيات ادارة المنتدى
نيوفيت newvet
عبدالحليم سعودي..... حاجة غريبة 303fpd11
تحية طيبة زائرنا العزيز نرجو منك االتسجيل معنا على منتدانا او التعريف بنفسك اذا كنت عضو

مع تحيات ادارة المنتدى
نيوفيت newvet
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

نيوفيت newvet

| الطب البيطرى الحديث | الاطباء البيطريين |

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخولدخول

عبدالحليم سعودي..... حاجة غريبة

lo2lo2a
Emad meteeb
6 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
Emad meteeb
عضو جدير
عضو جدير
Emad meteeb

ذكر
العمل/الترفيه : veternerian

عبدالحليم سعودي..... حاجة غريبة Empty
مُساهمةموضوع: عبدالحليم سعودي..... حاجة غريبة   عبدالحليم سعودي..... حاجة غريبة Icon_minitimeالإثنين 8 نوفمبر 2010 - 19:44

قد تبدو مفاجأة حقيقية أن يقول أحد، ومن عائلة شبانة، أن العندليب الأسمر عبد الحليم حافظ سعودي الأصل. مفاجأة قد يرفضها بحسم الملايين من عشاقه في مصر، خاصة عندما تقفز إلى أذهانهم عشرات الأغاني الوطنية الصادقة التي ارتبطت باسمه وأرخت لعهد كامل شهد تغيرات سياسية واجتماعية وأحداثا عسكرية خطيرة.

التحقيق في أصل العندليب الأسمر الذي نشرته مجلة "روز اليوسف" المصرية بدأ عند حوار طويل مع الشاعر السعودي البارز سعود شربتلي، نشرته مجلة خليجية مؤخراً، حكى فيه شربتلي ذكرياته مع نجوم الغناء والموسيقى في العالم العربي، وبينهم عبدالحليم حافظ، الذي التقاه سعود لأول مرة في صيف عام 1964 وكان يومها طالبا، وسافر إلى بيروت لقضاء إجازته الصيفية، وعلى أحد كافيهات بيروت كان عبدالحليم حافظ جالساً على إحدى طاولاتها، التفت سعود فرآه، ولم يصدق نفسه عندما اندفع إليه مرحباً وطالباً التقاط صورة تذكارية، مازال سعود يحتفظ بها مفتخراً.

تكرر اللقاء بين سعود وعبدالحليم في لندن، بعدها بعامين، وكان اللقاء أكثر حميمية هذه المرة، ومنحه حليم ساعات في سهرة امتدت حتى تباشير الصباح، حكى فيها حليم كثيراً، احتفظ منها سعود شربتلي بهذا الاعتراف الذي باح به العندليب في تلك الأمسية اللندنية الباردة بكلمات لا تقبل التأويل. فقد قال له حليم إنه "يعشق الغناء السعودي والإيقاعات السعودية، ويميل ذوقه إلى طلال مداح أكثر من محمد عبده، لأن طلال يغني من قلبه وبإحساس أكبر". وربما يعود إعجابه وعشقه للغناء السعودي إلى أنه - أي حليم - سعودي الأصل، وتمتد جذور أسرته إلى الجزيرة العربية.

في ثنايا كلماته وبين سطورها فرح حقيقي يطل من صوت سعود شربتلي وهو يزف إلى مواطنيه هذا الاعتراف على لسان العندليب، وكأنه يقول إن لهم نصيبا في صوته وموهبته ونجاحه الأسطوري.

عائلة العندليب تُقر بأن أصلها سعودي صورة تذكارية للشاعر سعود الشربتلى وعبد الحليم عام 1964 المدهش أن المتحدث الرسمي باسم عائلة العندليب محمد شبانة أقر بهذا مبتسماً، وقال: "فعلاً.. ده صحيح.. عائلة شبانة أصلها سعودي.. وإن شئت الدقة من منطقة نجد والحجاز قبل تأسيس المملكة السعودية".

ثم أضاف: "الشبانية إحدى بطون قبيلة بني تميم، وهي قبيلة يرجع نسبها إلى الإمام علي والسيدة فاطمة الزهراء، أي أنهم من آل البيت النبوي الشريف ومن السلالة الحسينية الطاهرة، ومن نجد هاجر الشبانية إلى بلاد عربية عدة بينها مصر والبحرين والكويت، وفي مصر تفرقوا بين عدد من المحافظات أهمها الشرقية والمنوفية والدقهلية وسوهاج،
lo2lo2a
عضو فضى
عضو فضى
lo2lo2a

انثى

مُساهمةموضوع: رد: عبدالحليم سعودي..... حاجة غريبة   عبدالحليم سعودي..... حاجة غريبة Icon_minitimeالإثنين 8 نوفمبر 2010 - 21:30

ههههههههههههههههه............مش مهم الاصل منين المهم اللى بيوصله لقلبك وهو بيغنى

موضوع جميل
محمد عنانى
مشرف المنتدى العاممحمد عنانى

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: عبدالحليم سعودي..... حاجة غريبة   عبدالحليم سعودي..... حاجة غريبة Icon_minitimeالإثنين 8 نوفمبر 2010 - 23:10

هههههههههههههههههههههه طيب كويس ياخدوه ويتحاسبو عنه أنا موافق .

وكمان من آل البيت .................. يا حبيبتى يا مصر

المهم إن الكل بيستعر انه يكون مصرى مش فاهم ليه بكره مصطفى كامل اللى قال لو لم اكن مصريا لوددت ان اكون مصريا يقولولك ده كان أصله سودانى وجه مصر مع ماء النيل هههههههههههههه .
new_moon
عضو فضى
عضو فضى
new_moon

انثى

مُساهمةموضوع: رد: عبدالحليم سعودي..... حاجة غريبة   عبدالحليم سعودي..... حاجة غريبة Icon_minitimeالثلاثاء 9 نوفمبر 2010 - 17:05

عادى ياجماعه منا اصلى م الهند

ايه الخبر ده؟
الأسد الأبيض
عضو جدير
عضو جدير
الأسد الأبيض

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: عبدالحليم سعودي..... حاجة غريبة   عبدالحليم سعودي..... حاجة غريبة Icon_minitimeالثلاثاء 9 نوفمبر 2010 - 19:02

الأشهب اللى هى عائلتى يرجع نسبها الى سيدنا الحسن والحسين الذى يرجع الى رسول الله
اصلى من شبه الجزيرة العربية
أنت عارف يا زيدان كده ولا أيه
محمد عنانى

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: عبدالحليم سعودي..... حاجة غريبة   عبدالحليم سعودي..... حاجة غريبة Icon_minitimeالثلاثاء 9 نوفمبر 2010 - 22:00

لا يا اشهب زيدان ممكن يكون مش عارف بس انا عارف طبعا ...... الراجل ده يا جماعه تبصوله ماتقولوش مصرى لا لا لا بروفايله سعودى يا اخوانا ....... بيبان بيبان .

انا بأه اصلى انجليزى ............. مش عارف ايه اللى خلا قومى ييجو يحتلو البلد المعفنه دى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ يلا نصيب وماحدش بياخد اكتر من نصيبه .

هيس أحسن ما تتكيس ................. شعار الأمن المصرى فى الفتره القادمه .
الأسد الأبيض
عضو جدير
عضو جدير
الأسد الأبيض

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: عبدالحليم سعودي..... حاجة غريبة   عبدالحليم سعودي..... حاجة غريبة Icon_minitimeالأربعاء 10 نوفمبر 2010 - 23:36

أنجليزى يا عنانى خيبت املى فيك
محمد عنانى

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: عبدالحليم سعودي..... حاجة غريبة   عبدالحليم سعودي..... حاجة غريبة Icon_minitimeالأربعاء 10 نوفمبر 2010 - 23:42

يا ابنى انت تطول تقعد جنبى بعد كده
انجليزى يا ابنى انجليزى
الأسد الأبيض
عضو جدير
عضو جدير
الأسد الأبيض

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: عبدالحليم سعودي..... حاجة غريبة   عبدالحليم سعودي..... حاجة غريبة Icon_minitimeالخميس 11 نوفمبر 2010 - 12:07

مش جاى معاك المستشفى
وخلى الانجليز ينفعوك وبعدين لازم تغير أسمكه ههههههههه أنجليزى أعجمى يا نهار كحولى
محمد عنانى

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: عبدالحليم سعودي..... حاجة غريبة   عبدالحليم سعودي..... حاجة غريبة Icon_minitimeالخميس 11 نوفمبر 2010 - 20:05

وانت تطول تيجى معايا المستشفى انت الخسران كنت هرقيك واخليك تقف جنب دكاتره خبره وفى غرفة عمليات معقمه يعنى كنت هتتعقم لأول مره فى حياتك يلا مالكش فى الطيب نصيب
Emad meteeb
عضو جدير
عضو جدير
Emad meteeb

ذكر
العمل/الترفيه : veternerian

مُساهمةموضوع: رد: عبدالحليم سعودي..... حاجة غريبة   عبدالحليم سعودي..... حاجة غريبة Icon_minitimeالجمعة 12 نوفمبر 2010 - 17:13

اهدئا يا وجيهين لملذا كل هذا التعصب
وبعدين ياأنور انت تطول تبقى اي جنسية تانية غير الجنسية العظيمة اللي انت بتنتمي ليها
يابني اي جنسيةلما بتطلع برة ليها قيمة في اي مكان الا الجنسية المصرية حتى هما مع بعضيهم زبالة
العرق الفرعوني مادد فيهم لغاية دلوقتي
والحمدلله ان اصلي بيرجع لاساس تركي
خدوا راحتكوا بقا انا عايز
كل واحد يورينا اصله
الأسد الأبيض
عضو جدير
عضو جدير
الأسد الأبيض

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: عبدالحليم سعودي..... حاجة غريبة   عبدالحليم سعودي..... حاجة غريبة Icon_minitimeالجمعة 12 نوفمبر 2010 - 21:34

<font color="blue">يا زيان أن عربى الأصل<br>عنانى أنجليزى (للأسف)<br>أنت تركى <br>بس كلنا مصريين<br>ياعنانى أنا عايز أتعقم معاك فى المستشفى<br>متحرمنيش من اللحظة دى<br><br></font>
محمد عنانى

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: عبدالحليم سعودي..... حاجة غريبة   عبدالحليم سعودي..... حاجة غريبة Icon_minitimeالجمعة 12 نوفمبر 2010 - 21:43

بعينك
The Phonix
عضو جديد
عضو جديد
The Phonix

انثى

مُساهمةموضوع: رد: عبدالحليم سعودي..... حاجة غريبة   عبدالحليم سعودي..... حاجة غريبة Icon_minitimeالجمعة 12 نوفمبر 2010 - 23:21

انا بقه اصلى شامى وجيت مصر مع الفتوح الاسلامية وكان جدى العشرتاشر كان حارس على زنزانة لويس التاسع ايام شجر الدر اللى قطعها بيبرس يبقى انا مين؟؟؟؟
المهم فى الاخر عربى

عبدالحليم سعودي..... حاجة غريبة
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» سعودي يغرس 23 مسمارا في جسد خادمة سريلانكية
» اهم حاجة فى الباطنة
» كرة اليد فى الزمالك حاجة تفرح
» حاجة مهمة جدا عشان بس الوقت ضيق اوى
» انا خلااااص هيجرا لعقلى حاجة ....ارحمونى وادخلوا وضحولى اللى مش واضح يمكن ارتاح